Eastern Airways zdecydowały się anulować wszystkie loty i złożyły formalne zawiadomienie o zamiarze powołania zarządcy, co uchroni brytyjskie linie lotniczą przed wierzycielami przez 10 dni roboczych. Regionalny operator funkcjonował przez 28 lat.
Kroki podjęte przez zarząd Eastern Airways są dość radyklane w swoim tempie. Wszystkie operacje lotnicze zostały całkowicie wstrzymane. Wstrzymano także sprzedaż biletów na loty wszystkich trasach regionalnych, takich jak Aberdeen – Humberside, Wick – Teesside oraz między Londynem Gatwick a Newquay. Wszystkie eksploatowane samoloty – trzy ATR-y 42-600, jeden embraer 170, cztery embraery 190 i dziewięć BAe Jetstream 41 – zostały zwrócone leasingodawcom, co stanowi wyraźny sygnał, że linie lotnicze zamierzają permanentnie zakończyć działalność operacyjną.
Technicznie rzecz biorąc, regionalne linie lotnicze z Humberside złożyły „zawiadomienie o zamiarze powołania zarządcy” – taki krok prawny daje przewoźnikowi ochronę przed wierzycielami przez 10 dni roboczych, podczas gdy poszukuje on alternatywy dla likwidacji. Zdecydowanie się na taki krok prawny pozwala Eastern Airways zyskać chwilową swobodę działania, choć odzwierciedla to jednocześnie całkowitą niezdolność do spłaty długów, jak i nikłą szansę na wznowienie jakichkolwiek operacji lotniczych.
Eastern Airways wydają się być skazane na bankructwo jako kolejny brytyjski przewoźnik regionalny po BMI Regional i Flybe. Co ciekawe, w rocznym sprawozdaniu finansowym zostało stwierdzone, że „spółka charakteryzuje się dobrą gamą działalności i jest dobrze przygotowana do radzenia sobie z ryzykiem i niepewnością, z którymi może się spotkać”. W roku 2024 linie lotnicze, działające pod marką Air Kilroe Limited, wygenerowały łączny obrót w wysokości 60 milionów funtów brytyjskich, ponosząc stratę netto w wysokości 19,7 miliona funtów brytyjskich, co wpłynęło na wzrost poziomu zadłużenia na koniec zeszłego roku do 26 milionów funtów brytyjskich.
Wycofanie się Eastern Airways z rynku powoduje dalszy spadek liczby brytyjskich przewoźników regionalnych i zmniejsza ogólną konkurencję na trasach o niskim popycie, lecz istotnym znaczeniu społecznym, co oznacza w praktyce, że władze Wielkiej Brytanii lub jej regionów będą musiały dopłacać do lotów na podstawie obowiązku świadczenia usług publicznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.